Rectimo 1200 Service Bulletin Nº 3/65 (10MAY1965)

RECTIMO  SB 3-65 shock loading

Übersetzung deutsch

Service Bulletin no 3/65 RECTIMO AVIATION
Datum: 10. Mai 1965
Betr: Motor 4 AR 1200 (RF3, RF4 etc.)

Betroffen: jeder Motor nach einem Propellerbruch (z.B. Landung ohne Fahrwerk).

I) Gegenstand: Prüfung des Propellerflansches wie unten beschrieben:
a. Propeller gem. SB no 2/65 § a-b-c-d abmontieren.
b. Meßuhr fixieren, um den Schlag am Flansch an der Vorderseite, am größten Durchmesser messen zu können. Falls der Schlag (zwischen den max. und min. Punkt) mehr als 0,09 mm beträgt, Flansch abziehen und durch einen neuen ersetzen. Anzugsmoment der Schraube 10 kgm (ca. 100 Nm).
c. Schlag nochmals messen. Falls der Schlag mehr als 0,04 mm beträgt, muss der Motor ins Werk geschickt werden.
d. Propeller gem. SB 2/65 wieder montieren.

II) Rißprüfung vom Gehäuse an den 4 Besfestigungspunkten am Brandschott.
a) Sichtprüfung auf Riß.
b) Gehäuse im Bereich der Verankerung mit Benzin reinigen. Talkum streuen. Motor mit 1200 U/min laufen lassen. Gehäuseentlüftung 20 Sek. verschliessen. Motor abstellen und kontrollieren, ob Ölspuren sichtbar werden.
c) Falls ein Riß festgestellt wird, Motor ins Werk schicken.

(Vermerk im Bordbuch)

Übersetzt von Patrick Faucheron / Club Fournier International e.V. (CFI-eV@scram.de) 19.07.2002

Bemerkung: nach telephonischer Rücksprache mit Rectimo / Chambery, ist diese Methode der Shockloading-Prüfung bei Holz-Propeller, auch bei den US Motoren-Herstellern, standard und «FAA approved».
Rectimo Chambery hat im Laufe der letzten 30 Jahren noch nie eine Kurbelwelle beim Motor 4 AR 1200 wegen Propellerbruch (Landung ohne Fahrwerk) austauschen müssen.
Man muss ausserdem wissen, daß die 64 mm VW-Kurbelwelle (VW 1200) nicht mehr produziert und nicht mehr lieferbar ist.

Translation english

Service Bulletin no 3/65 RECTIMO AVIATION
Date: May 10. 1965
Object: Engine 4 AR 1200 (RF3, RF4 etc.)

Concerns every engine after a shock loading (e.g. landing with landing gear up)

1) Check of the propeller flange as described below.
a) Uninstall the propeller according to SB 2/65
b) Install a dial gauge (comparator) in such a position that it is possible to measure the run-out of the flange at his max. diameter on the front side. If the run-out is higher than 0,09 mm replace the flange by a new one. Torque: 10 kgm.
c) Then measure the run-out again. In case it is still higher than 0,04 mm, the engine must be sent to the factory.

2) Crack check of the crankcase.
a) Verify if there is no crankcase crack at the backside, where the engine is connected to the fire wall.
b) Clean the crankcase with petrol. Powder on talkum powder on the crankcase. Let the engine warm up at 1200 rpm. Close the breathing tube for 20 seconds. Stop the engine and check if oil is leaking.
c) In case of a crack, the engine must be returned to the factory.

Incident must be mentionned in the log book.

Remark: this method to verify if a chock loading repair is necessary or not (only for wooden fix props) is standard according to Rectimo / Chambery and FAA approved.
Rectimo said, it has never been necessary to exchange a crankshaft following a landing gear up and a damaged prop. on a AR 1200.
The VW 1200 crankshaft (64 mm hub) used by Rectimo is out of production and no longer available! In the practice this means that in case of damaged crank it is only possible to use a 69 mm crank (VW 1600). However one must be very carefull regarding the origin as some are cast crankshafts (made in Mexico) and no longer forged as the old ones made in Germany). Cast crankshafts should not be used in aero-engines ! ! ! ! for more details refer to http://www.greatplainsas.com/